BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik Fakültesi
İnşaat Mühendisliği Bölümü

 

1915 Çanakkale Köprüsüne Yapılan Teknik Gezi

Bölümün programında yer alan bir mesleğe giriş dersinin kapsamında, 29-30 Ekim 2021 tarihlerinde inşası halen devam eden 1915 Çanakkale Köprüsüne teknik bir gezi düzenlenmiştir. Gezi ekibi bölüm öğretim üyesi Prof. Dr. Polat Gülkan'ın başkanlığında araştırma görevlisi Esra Can ve sekiz kişilik bir öğrenci grubundan [1] meydana gelmekteydi. Grubun Lapseki'deki şantiyesinde ev sahipliğini Yapı Merkezi A.Ş. üstlenmiş bulunuyordu.

 

1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesi, Malkara ile Çanakkale arasında 1915 Çanakkale Köprüsü'nü de içeren 88 kilometrelik otoyol ve 13 kilometrelik bağlantı yolundan oluşmaktadır. Yaklaşım viyadükleri ve yan açıklıklarla birlikte toplam 4608 m uzunluğundaki 1915 Çanakkale Köprüsü, inşası tamamlandığında 2023 metrelik orta açıklığı ile "Dünyanın En Uzun Orta Açıklıklı Asma Köprüsü" olacaktır [2]. Ayrıca kuleler toplam 333 m boylarıyla köprü mühendisliğinde ayrı bir standarda sahip olacaktır. Temeli 18 Mart 2017'de atılan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün yine 18 Mart 2022'de hizmete açılması hedefleniyor. Türkiye ve dünya tarihinde büyük iz bırakmış Çanakkale Boğazı'nın iki yakasını bir araya getiren bu anıtsal yapı, en yüksek mühendislik ve estetik standartlarını karşılayan özelliklerde tasarlanmış bulunuyor. Yap-İşlet-Devret modeliyle ihaleye çıkarılan 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesini, Türk ve Güney Koreli inşaat firmalarından oluşan dört ortaklı Limak-Yapı Merkezi-Daelim-SK Ortak Girişimi gerçekleştirmektedir. Bunun yanı sıra kontrollük ve muhtelif danışmanlık hizmetlerinde görev yerine getiren çok sayıda başka şirket de bulunmaktadır. Şimdiye kadar aynı anda iş sahasında en fazla beş bin kişi çalışmıştır.

 

Başkent Üniversitesi gezi grubunu misafir eden Yapı Merkezi A.Ş.'nin proje hakkındaki vermiş olduğu bilgilendirici sunumun ardından köprüyü yerinde detaylı bir şekilde inceleme fırsatını bulduk. Şantiyedeki konaklamamızın ardından Cumhuriyetimizin 98nci kuruluş yıldönümünün ertesi gününde yörenin tarihi havasını solumak amacıyla tekneyle karşı sahile geçip yarımadanın daha güney ucunda yer alan Gelibolu savunmasının timsali olan Abideyi ve etrafındaki anıtsal diğer yerleri ziyaret etme fırsatını elde ettik. Ziyaretimizin en heyecan verici kısmı Lapseki'ye dönerken aracımızın iki kısa kesimi hariç tamamlanmış olan tabliyeyi kullanması oldu. Böylece 1915 Çanakkale Köprüsünden en erken geçen kişilerin arasına katılmış olduk.

 

Teknik gezide emeği geçen Yapı Merkezi'ne içten teşekkürlerimizi ifade ederiz.

 


[1] Fatmanur Gel, Sıla Erdoğdu, Ahsen Aras, Ahmet Selman Eren, Alkım Sıdal Eldem, Yiğit Bora Doğru, Musa Berkay Uçarsu, Murat Engin

[2] Projenin resmi Internet sitesi:

https://www.1915canakkale.com/

[3] Proje ile ilgili ENR yazısı :

ErsinArioglu_Top25Newsmakersin2021

 

Tabliye Üzerinde

Tabliye Üzerinde

 

Çanakkale Abidesi

 

Asya Yakasından Görünüş

 

Tabliyenin Yapımı Biten Kesimi

 

Köprünün Gece Uzaktan Görünüşü

 

Yaklaşım Viyadükleri